Bose QuietComfort Ultra

Bloggat

Bose QuietComfort Ultra Review

Varning! Köp inte Bose QuietComfort Ultra-lurarna innan du läst det här!

Bose QuietComfort Ultra

Bose QuietComfort Ultra – Varning för brus!

Det finns massor av reviews av Bose QuietComfort Ultra på YouTube och även reviews gjorda av professionella musikrecensenter i musiktidningar men ingen av dem, som jag läst och sett iallafall, tar upp det uppenbara när du sätter på dig lurarna. Det låter ett konstant vitt brus eller susande och nivån på detta brus är så pass högt så det påverkar musikkvaliteten. Till slut hör du inget annat än just brus. När musiken klingar av tar bruset över emellan låtarna och om det är ett lugnare parti i musiken så hörs bruset igenom. T.ex. om man lyssnar med låg volym på denna slow-version av Comfortably Numb från 2022 med Roger Waters (exempelvis 4:35 min in).

Använder du lurarna som headset hörs bruset hela tiden vilket är mycket irriterande. Har provat koppla lurarna mot flera olika telefoner enligt den felsökningsguide som Bose har på sin sida men det hjälper inte. De har ett hjälpavsnitt för att avhjälpa väsande/statiskt brus som länkar till en sida som beskriver hur man resettar luren men det fungerar inte (punkt 4 inträffar aldrig utan luren börjar ladda istället) och Bose-supporten bekräftar också att hjälpavsnittet antingen är fel eller så är det fel på lurarna. (Sidan innehåller dessutom massor av felstavningar så det känns som något är knas med översättningen).

Bose Ultra Resetinstruktion

Bose Ultra Resetinstruktion

Detta är mitt tredje par Bose Ultra.

1. Det första paret beställde jag från Webbhallen och hämtade ut hos postombud. Det första jag upptäckte var att något var löst i vänster kåpa eftersom det skramlade kraftigt när man hanterar luren. Upplevde också det höga bruset men tänkte att det berodde på att något kanske hänt med luren i transporten. Åkte till närmsta Webhallen-butik och kunde byta mot nya över disk efter att expediten först var tveksam och sade att det ju kunde varit jag som förstört lurarna.
  2. Det andra paret var det samma problem med brus. Gick heller inte resetta enligt instruktion. Kontrollerade att den hade den senaste firmwaren. Ringde Bose-supporten på 077-0930-100 och eftersom produkten är relativt nylanserad ber mig skicka luren till Holland för diagnos och utbyte. De skickar mig en UPS-adressetikett och jag får lämna in dem hos närmsta UPS. Efter 1 månad får jag ett par nya lurar på posten. Bara detta är ju ganska irriterande att köpa en premiumlur för 5.700 kr och behöva skicka iväg den det första man gör.
  3. Det tredje paret lurar har såklart samma problem med konstant vitt brus. De går heller inte att nollställa enligt instruktionen som enligt Bose kan vara en lösning på problemet. Förstår nu att många klagat på den höga brusnivån och Bose arbetar nu på att släppa en uppdaterad firmware där man kan stänga av mikrofonfunktionen på liknande sätt som man kan göra med deras 700-lur. Detta skall enligt dem lösa problemet med brus. Men då faller ju hela vitsen med brusreducering / ANC (Active Noice Cancelling) så det tycker jag låter som en krystad lösning.
Bose Ultra vs 35

Bose Ultra vs 35

Mina Bose QuietComfort 35 som jag haft i många år är jag supernöjd med. Man hör visserligen ett visst brus även i dem men det är inte alls lika störande högt. Det har heller aldrig varit några som helst problem ansluta dem till mina olika telefoner eller datorer. De man ringer via luren säger att de låter jättebra och batteriet håller fortfarande jättelänge trots att jag använder dem flera timmar i princip varje dag. Och med nya öronkuddar blir de som nya!

När jag ringer via Bose Ultra säger de jag pratar med att jag låter burkigt och att jag ofta försvinner. I övrigt gillar jag ljudet; lite mer stuns i basen jämfört med 35:an och fylligt och bra. Och ANC:n är fantastisk, stänger helt av omvärldens bladder och buller. De sitter skönt på skallen och känns rent mekaniskt som en premiumlur men allt faller som ett korthus på brusnivån. Är förvånad att ingen skrivit om detta och att Bose släpper en premiumprodukt som uppenbarligen inte har ett premiumljud. I den här prisklassen förväntar man sig att de inte skall brusa mer än föregångaren. Varför nämner inte de som gör reviews på lurarna att de har ett högt konstant vitt brus? Nej istället höjs de tills skyarna. Känns som alla pratar om kejsarens nya kläder. Gissar brusproblemet beror på dåliga komponentval i förstärkardelen. Och även om Bose släpper en mjukvaruuppdatering där mickarna går att stänga av skulle jag tro att befintlig hårdvara gör att man inte kan få bort grundproblemet. Flera andra verkar också uppleva problem. Jag har nu fått en retursedel från Bose och de kommer lösa ut lurarna. Kanske Bose Ultra II blir brusfri?

By  -

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *