Ny VS skuren kolv

Bloggat

Laga skuren motorsågsmotor

I samband med att båten sjönk för ett par somrar sedan kom det in vatten i tanken. Jag tömde tanken i diverse dunkar jag hade liggandes. En av dunkarna var orangefärgad…

Vatorn tog in vatten under en storm 2022. Båten visade sig vara osänkbar och det gick att länsa den med en stor IKEA-back på någon timme eller så. Eftersom det kom in vatten i tanken tömde jag den i diverse dunkar jag hade liggandes. Men en av dem var orangefärgad. En orangefärgad dunk innehåller vanligtvis 2%-ig oljeblandad bensin som man tankar tvåtaktsmotorer med t.ex. gamla moppar, motorsågar och andra trädgårdsredskap. Skulle toppa högstubbarna på tomten och fyllde upp motorsågen som dog efter ett kort tag. Felsökte länge innan jag kom på misstaget. Hann ta isär förgasaren och gjorde rent den, bytte bränsle- och luftfilter och sedan slog det mig att bränslet jag använt kom från båttanken som ju inte är oljeblandad (utombordaren blandar själv eftersom den har en separat oljebehållare)…

Skruvade isär cylindern och där blev det tydligt att motorn skurit. Kolven hade grova repor på ena sidan och kolvrester satt fast i cylinderväggen. Det som händer om man tankar en tvåtaktare med vanlig bensin (utan olja) är att kolven inte får någon smörjning vilket gör att friktionen ökar och värme bildas. Det gör att kolvringen som tätar mot cylinderväggen expanderar och till slut blir den för stor och har ingenstans att ta vägen och så hamnar kolven lite på sniskan och nyper fast. Man kan se effekten av det på kolven som stukat sig på ett ställe och även i cylinderväggen som fått sig ett lite extra djupt märke.

Jag chansar på att det skall räcka att montera dit en ny kolv och så försöker jag renovera cylindern eftersom det kostar tre gånger så mycket att byta båda. Cylinderväggen är täckt i ett keramiskt material kallat Nikasil. Materialet är oerhört hårt så när kolven kärvat fast har den smetat av sig aluminium på cylinderväggen. Det visar sig gå relativt lätt få bort med en vass morakniv utan att skada Nikasilytskiktet. Sedan putsade jag bort det sista med en smärgelduk på Dremeln. Man skall försöka slipa mot kolvens riktning så att när motorn sedan blir inkörd så tätar kolvringen bättre när den får göra egna slitspår i kolvens riktning. Köpte en ny 42-mm kolv och monterade ihop grejerna. Nu är sågen i stort sett som ny igen! Kanske tappat någon hästkraft på vägen men med tanke på hur lite den går så är det helt ok.

By  -      

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *