Termostat

Bloggat

Ingen värme i kupén

Kör du en bil med dålig värme i kupén? Ligger temperaturmätaren kvar i botten? Det är troligtvis enkelt ordnat. Så här gör man.

Jag kör en Volvo V40 och värmen har successivt blivit sämre i kupén. Nu när vi haft några kalla morgnar märks det tydligt när värmen inte räcker till att frosta av rutorna. Kollade runt på nätet och allt pekade på att termostaten behövde bytas. Det kunde också vara någon motor till spjällen som strejkade så jag kollade först säkringarna. Hittade en trasig, bytte den men det avhjälpte inte problemet. En termostat går loss på några hundra och är enkelt att byta själv så jag chansade på den vilket visade sig vara rätt!

Denna artikel visar hur man byter termostat på Volvo V40 och Volvo S40. Bilderna tagna på en årsmodell 2003.

Originaltermostaten är av märket WAHLER, tillverkad i Tyskland och har en öppningstemperatur vid 90 grader. Jag svände förbi en volvoåterförsäljare och tog den sista de hade på hyllan. Men det går säkert lika bra att handla på nätet för ca halva priset.

Verktyg och material:

  • En ny termostat
  • Torx TT30
  • Torx TT40
  • Litet spärrskaft
  • Förlängare
  • Stor plan skruvmejsel
  • Något att klämma ihop en slang med t.ex. skruvtving
  • Gummihandskar
  • Glykol

Börja med att klämma slangen som går från kylvätskehållaren uppe till vänster i motorrummet. Detta för att minska spillet av glykolvätska när termostaten tas bort. Jag använde en vanlig skruvtving.

Avsluta med att fylla på glykol i behållaren för kylvätska.

Arbetet tog ca 30 minuter att utföra. Hoppas att det även löser problemet jag haft en längre tid med gulaktig kletig motorolja på påfyllningslock och sticka. Detta kan man råka ut för när kylarvatten läcker in via topplocket men eftersom behållaren för kylarvätska inte sjunkit är det nog inte det som är problemet. Snarare fel motortemperatur eller igensatt vevhusventilation. Kör man korta sträckor – läs pendla till jobbet – så bildas det kondens i motorn som inte hinner övergå i ånga och ventileras ut genom vevhusventionen, förbrännas i motorn och gå vidare ut genom avgaserna.

UPPDATERING 2017-02-12.

Instrumentpanel

Nålen som visar motortemperaturen ligger där den skall efter termostatbytet. Bensinförbrukningen sjönk och gult klet försvann i motoroljan.


Efter en tur till Kläppen (ca 100 mil t/r) så kan jag konstatera att det inte finns någon gul smet i motoroljan längre. Bensinförbrukningen har också sjunkit från 0,82 liter/mil till 0,78 (ska ju såklart jämföras med kortare pendlingsavstånd mot en längre sträcka, men ändå!) Så att byta termostat var rena vinstlotten!

Gult klet i motoroljan

Med fel arbetstemperatur i motorn bildas det konsens som inte försvinner ut med avgaserna.

By  -      


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *