Fungerar inte halvljuset trots att du kollat säkringarna och bytt lampa? Då kan det vara ett relä på styrkortet som gett upp. Så här fixar du det!
Om ett eller båda halvljusen på din Volvo V40 eller Volvo S40 (årsmodell 2003) inte fungerar trots att du kollat säkringarna och bytt lampor kan det bero på att ett eller båda halvljusrelääerna på styrkortet gått sönder. Antingen köper du ett nytt styrkort eller CEM på skroten för 1.000 kr men då finns ju alltid risk att du råkar ut för problemet igen efter ett tag då detta är ett vanligt problem på dessa bilar. Eller så ersätter du de trasiga reläerna med två nya (det är lika bra att byta båda när man ändå håller på).
Trasigt halvljus på en Volvo V40 kan bero på ett trasigt effektrelä på styrkortet.
När tändningen är på visar mätinstrumentet 0 volt matning till halvljusstiften. Det tyder på att en säkring gått eller att relääerna på styrkortet är kass.
Skruva bort 4 skruv för att lossa täckkåpan under ratten.
Ta bort täckpluppen.
Vid demontering/montering, se till att haken häktar i/häktar loss från instrumentpanelen.
Styrenhet eller CEM – Central Electronic Module.
Skruva loss skruven som håller locket mot botten i styrenheten. Skruvskallen sitter bakom klisterlappen och är lätt att hitta om man trycker med fingret mot klisterlappen. Bänd sedan försiktigt loss clipsen utmed kanten samtidigt som locket förs bort från botten.
Mätinstrumentet skall pipa på dessa punkter när relääerna är i viloläge.
Mätinstrumentet skall pipa på dessa punkter när relääerna är i viloläge.
De gamla relääerna är borttagna. Det vänstra styr vänster halvljus och det högra styr höger halvljus.
Lödpunkterna är markerade. De gamla reläerna ligger vid sidan om. Det vänstra visade sig fortfarande vara ok (eftersom ena halvljuset fungerade) medan det andra var kass.
Det kan vara lite knepigt att ta bort de gamla relääerna. Man behöver tillgång till lödsug och ibland även avlödningsfläta men det ger sig efter ett tag. Ett tips är också att ge lödpunkterna lite nytt lödtenn som hjälper lödsugen att få upp det gamla lödtennet.
I viloläge skall mätinstrumentet pipa när reläet är i sitt normalläge.
När reläet spänningssätts med 12VDC skall reläet slå till och testinstrumentet pipa när man mäter på dessa punkter.
De nya reläerna är monterade.
De nya reläerna är monterade och fastlödda.
Koppla in styrkortet, slå på tändningen och se om halvljusen tänds!
Halvljuset på Volvo V40 fungerar igen!
Här är en film som beskriver bytet också som en av våra kunder gjort!
Med din beskrivning fick jag loss kortet och kunde byta den trasiga komponenten. Nu är allt monterat och halvljuset fungerar igen. Tack för utmärkt service. Patrik Jonasson
Bytet av de två effekt reläerna gjorde susen. Nu funkar det igen 🙂 Hälsningar David Kihlström
Observera att reläerna vi säljer numera är vita eftersom vi erbjuder högkvalitativa effektrelän från Omron som tål hela 16A brytström! Detta är inte Volvo Original reservdel och Byggoteknik tar inget ansvar för eventuella följdfel.
Omron Effektrelän. Spolspänning 12V. Omkopplingsström 16A. Storlek BxDxH: 16,5 x 22,5 x 19 mm.
Ville bara höra av mig och säga att det funkade efter att ha bytt båda relä på CEM-kortet! Mäkta glad för att du lagt ut problemet så man kunde hitta det enkelt. Visste inte att det var detta men tänkte att det var värt att testa.
Helljuset och parkeringslampan funkade på vänster framlyse men inte halvljuset. Det kom fram ström men inte tillräckligt verkade det som. Så efter att ha uteslutit säkring och glödlampa så var det bara kabelbrott eller dessa relä. Som tur är var det reläna 🙂
Tusen tack igen!
Med vänlig hälsning, Dennis Adolfsson
Helt fantastik beskrivning av halvljusproblemet på Volvo V40.
Bekräftade vad jag kom fram till vid felsökningen av en kompis V40 (fel i CEM)
som hade ett halvljus dött och ingen spänning fram till lampan men ok vid säkringarna.
Beställde givetvis relän här då det var värt att testa…
Fick dom typ dagen efter!
Så bästa service och leverans man bara kan drömma om!
Bytte dessa som passade som handen i handsken och vips så vart det halvljus igen!
Grymt att det finns sådana här människor som engagerar sig och hjälper oss ”hemmafixare”
Hej efter en kort stunds googlande kom ja in på in sida, hur man lagar problemet med halvljus på X40, tänkte ja testar o beställa relä o ger mig på och löda, kan väl inte vara super svårt, efter någon timma i garaget, inte super svårt för en amatör.
Men nu funkar lysena igen som det skall. YEAY
Hej.
Operationen av cem boxen gick hur bra som helst tack för en bra beskrivning.
Så himla bra!
Helt fantastik beskrivning av halvljusproblemet på Volvo V40.
Bekräftade vad jag kom fram till vid felsökningen av en kompis V40 (fel i CEM)
som hade ett halvljus dött och ingen spänning fram till lampan men ok vid säkringarna.
Beställde givetvis relän här då det var värt att testa…
Fick dom typ dagen efter!
Så bästa service och leverans man bara kan drömma om!
Bytte dessa som passade som handen i handsken och vips så vart det halvljus igen!
Grymt att det finns sådana här människor som engagerar sig och hjälper oss ”hemmafixare”
Stort tack Daniel
Mvh Martin K
Hej efter en kort stunds googlande kom ja in på in sida, hur man lagar problemet med halvljus på X40, tänkte ja testar o beställa relä o ger mig på och löda, kan väl inte vara super svårt, efter någon timma i garaget, inte super svårt för en amatör.
Men nu funkar lysena igen som det skall. YEAY
Tack för snabb leverans, samt bra pris på relä.
Ja vad kul att du fick igång ljuset! Bra jobbat 😀