Bloggat, Teknik, Webbutik

Trasig fläkt Volvo V40

22 Okt , 2010  

Kupéfläkten på min Volvo V40 årsmodell 2003 slutade en dag att fungera. Den hade tidigare fått fnatt ett antal gånger och helt plötsligt gått för fullt en stund och sedan åter till inställt varvtal. En koll på Google visade det sig att fenomenet inte var så ovanligt med en ojämn fläkt på Volvo V40 och S40. Nu var den alltså helt död och troligtvis berodde det på en trasig transistor. På Volvo heter delen VO 30864189 och kostar strax över 500 kr. Ska du dessutom lämna in bilden för reparation tillkommer arbetskostnad. Jag lokaliserade var den sitter, skruvade ner den, mätte transistorn och mycket riktigt, den var trasig i ena riktningen.

Placering

VO 30864189 sitter på passagerarsidan under handskfacket.

Skruva ner panelen (2 skruv) under handskfacket och leta rätt på transistorn. Kontrollera om du har ström fram till fläkten genom att koppla ett mätinstrumen till jord och mät på ett antal kontakter där det bör vara 12V. t.ex. fram till kontakten som är kopplad till transistorn. Där skall det vara 12V på ett par av polerna (när tändningen är på och fläktvredet inte är avstängt). Då kan du utesluta att det är fel på något i instrumentpanelen/fläktvredet. Passa också på att dra ur kupéfiltret som sitter till vänster om transistorn och gör rent där. Samlas ofta lite löv och annat bös…

Transistorn sitter med 2 skruv varav den övre av dem är knivig att få ur. Oftast sitter skruven ganska löst så då är det bara att ta en lös bit och skruva ur den för hand. Alternativt borra bort en del av plåten som sticker ner och förhindrar att man kommer åt med mejsel. Detta ingrepp kommer ändå inte att synas senare.

VO30864189

Effekttransistorn på VO30864189

Effekttransistor

Kablar till eEffekttransistorn

Kapa en av trådarna, t.ex. den blå, för att kunna mäta om transistorn verkligen är trasig (så mätningen inte störs av andra komponenter). Ställ mätinstrumentet i diodläge.

Mellan Bas [1] och Kollektor (godset) samt mellan Bas [1] och Emitter [2] ska det vara ca 0,5V.

0,5 volt

Mät mellan den blå och den svarta kabeln (plus på svart kabel, minus på blå kabel). Mätinstrumentet skall visa ca 0,5V.

Trasig transistor

Mät mellan blå och godset (plus på blå kabel, minus på godset). Mätinstrumentet skall visa ca 0,5V. Mitt instrument visar 0 alltså är transistorn trasig.

Köp en ny effekttransistor här så har du den i regel vardagen efter (portofritt)! Den är förberedd med värmeledande pasta och klar att monteras direkt på kylflänsen. I kittet ingår också en bit krympslang och skarvkabel.

Produkt:
Effekttransistor set med pasta krympslang skarvkabel
Pris:
189,00kr
Antal:

Alltid fraktfritt inom Sverige!

0,5 volt bas - kollektor

En hel transistor skall visa ca 0,5 volt mellan Bas och Kollektor.

0,8 volt bas - emitter

En hel transistor visar ca 0,8 volot mellan stiften Bas och Emitter.

Kylpasta

Gör rent ordentligt (jag tog lite T-röd innan jag tog bort den gamla transistorn) och pensla på ett tunt lager pasta. Kittet som säljs på denna sida är pastan redan applicerad på transistorn som på ett effektivt sätt överför värmen från transistorn till kylflänsen.

Klart

Montera transistorn och tryck fast den ordentligt. Löda på ny kabel och krympslang runt om för att minska risken för kortslutning.

Montera tillbaka hela paketet. Ta på dig en handske och dra i plåten under handskfacket allt vad du kan för att kunna lirka in delen där den skall sitta. Slå på tändningen, viola, nu ska fläkten fungera igen! Min går inte alls ojämnt längre och tidigare när jag valde att ställa fläkten på vindrutan gick AC:n alltid igång automatiskt och fläkten gick på för fullt. Nu går AC:n på men jag kan styra fläkten själv, så det löste sig också!

Plocklista:

Produkt:
Effekttransistor set med pasta krympslang skarvkabel
Pris:
189,00kr
Antal:

Alltid fraktfritt inom Sverige!

Nu funkar fläkten i bilen igen! Helt suveränt att jag som är normalhändig kan göra detta själv för ynka 179 kr. Stort tack! Lars

  • Effekttransistor (ett set med effekttransistor preparerad med värmeledande pasta, en bit krympslang och skarvkabel finns att köpa direkt här på sidan)
  • Värmeledande pasta (eller glimmer för TO-3-kapsel)
  • Krympslang
  • En bit skarvkabel (t.ex. 0,75mm elkabel)
  • Lödkolv
  • Lödtenn
  • T-röd
  • Stjärnskruvmejsel Pozi 2
  • Pozi 2-bit
  • Spårmejsel
  • Plattång (för att hålla muttrarna som håller transistorn)

Lycka till!!!

,

By  -      


38 Responses

  1. Magnus skriver:

    Hej Daniel

    Toppen skrivet. Det fungerar, har just sparat 1100:- på detta vis. Lite bökigt att få ut den. Den sitter inte bra till.

    / Magnus

  2. Daniel skriver:

    Vad kul att tipsen kom till användning 🙂 Och ja, man fick ta i så man kunde tro att hela instrumentpanelen skulle lossna…

  3. Raw skriver:

    Tack för tipset det var mycket använd bar
    jag fick hjälp att få ut transistor
    åkte till Elfa men transistor fanns inte hemma
    jag fick en ersättare som var lite dyrare men bättre
    tog tio minuter att byta transistorn
    satte tillbaka på plats allt var ok.

  4. Uldis skriver:

    Thanks a lot for the tip!
    To be 100% sure,- which transistor leg goes to blue cable? Base (B) or Emitter (E)?
    Thanks again!
    Uldis

  5. Daniel skriver:

    Hi Uldis, glad you liked the post. I am not 100% shure now since my transistor is already in place, but if I look at the last image on this page and compare it with the transistor schedule, I am almost sure the blue cable should be connected to Base (the transistor can only be mounted in one way because the base and emitter pins are not centered on the transistor, they are a bit closer to one of the fastening screws). If you look at the last image you can see that the blue cable is mounted to the pin closest to where the blue cable is coming from… Please let me know if it works! /Daniel

  6. Tom skriver:

    Hej Daniel

    Du är en Kung.

    Jag fick fel på luftkonditioneringen i min Volvo S40 -97. Jag Googlade och hamnade på din fina sida där du beskriver hur man i detalj åtgärdar felet. Idag har jag köpt transistorn på ELFA, 51:- + moms blev det. Nu är
    bilen som ny igen.

    Tack Tack

    Men en ytterligare fråga. Jag besökte en bekant som har en Opel Vectra -99 vars AC inte fungerar. Fläkten fungerar, alla 5 lägen men AC-knappen fungerar inte. Har du någon ide vad som kan strula?

    Hälsar
    Tom

  7. Niklas Nordahl skriver:

    Tack för en utomordentlig guide. Nu funkar min fläkt igen. Gick både snabbare och var definitivt billigare än att lämna bilen på verkstan.

  8. Daniel skriver:

    Hej Niklas! Vad kul att kunna hjälpa till och bra du fick det att fungera!
    /Daniel

  9. Robert skriver:

    Klock rent tips, sparade man just 600 bagis.

  10. Åke Andersson skriver:

    Hej! Har försökt mätt den där transistorn, men har lite konstiga värden. Ska det va typ 0,5 mellan bas – emitter och mellan bas – kollektor(höljet) men jag har typ 0.01 mellan kollektor och höljet (båda riktningar) verkar som det är kortslutet mot höljet eller? Fläkten går på typ ett läge hela tiden.

  11. Daniel skriver:

    Ja, det låter som det är kortis. Lycka till med bytet!

  12. Åke Andersson skriver:

    Hej igen ! Tusen tack för denna guide.!! Helt perfekt upplagt med bilder och allt. Nu funkar fläkten igen och till den mycket rimliga kostnaden av 163 :- inkl frakt och Värmepasta.
    ….sen är det ju roligare att laga själv ; )
    Tack ännu en gång !! MVH Åke Andersson

  13. Daniel skriver:

    Vad kul att det löste sig! Bra jobbat!!!

  14. Conny skriver:

    Hej

    Fläkten på min Volvo V40, 98 års modell fick fnatt förra fredagen. Den gick för fullt oavsett inställning. I lördags gick den inte alls. Totalt död.

    Googlade och hitta denna eminenta sida och tänkte att det kunde vara samma fel. Jag bor knappt 1½ km från Elfa i Göteborg så idag åkte jag förbi på vägen hem och köpte transistorn för 66 kr. Satte i den med hjälp av min svåger. Tog knappt en halvtimme (det var lite bökigt). Nu fungerar fläkten som förut.

    Stort tack för denna sida. Den sparade en hel del pengar för mig 🙂

    // Conny

  15. Daniel skriver:

    Vad roligt att höra!!! Tack för feedback!

  16. micke skriver:

    Tack för tipset nu har frugan kupefläkt igen 🙂 billigt o smidigt

  17. Claes skriver:

    Hej Daniel,

    Jag ställer in i mig i ledet och tackar och för informationen den var guld värd.
    Nu fungerar fläkten igen och äktenskapet verkar vara räddat.
    Som sagt ett stort Tack igen.
    /Claes

  18. Bosse skriver:

    Hej och tack för info om V40-fläkten! Följde den och nu blåser det igen! Tack! Hälsningar Bosse

  19. Roger Abrahamsson skriver:

    Tack! Funka kanon – jag behövde inte ens felsöka, tog det på din fina beskrivning och krets från Elfa. Tack – nu har jag kyla i bilen igen 🙂

  20. Vincent skriver:

    Tack för en elaborativ guide. Dock får jag helt andra värden och… transistorn fungerar.

    Jag får mellan Bas och Collector 0,856 och Bas och Emitter 0,942. Jag får samma fenomen som alla andra här, skillnad är att min fläkt fungerar och lever sitt eget liv samt att värmen är ojämn eller kall… Any ideas?

  21. Vincent skriver:

    Ursäkta nu blev det fel världen, BASE och COLLECTOR är 0,856. BASE och EMITTER är 0,942. Satte min multimeter på 2M OHMS.

  22. Daniel skriver:

    Tack så mycket för denna artikeln och de bra bilderna! Har bytt den och fläkten fungerar fint. Dock får jag inte för mitt liv fast den över skruven och luft läcker ut.. Har tyvärr stora händer. Nån som har något tips att ge?

  23. Linus skriver:

    Tack för den grymma guiden!

    Pastan som ska vara mellan transistorn och kylflänsen, ska den vara elektriskt ledande?
    Har du något bra tips på en?

  24. Daniel skriver:

    Kiselfett kan du hitta på t.ex. Electrokit.

  25. Torsten Cod skriver:

    Tack för den utförliga beskrivningen. Transistorn felmättes och byttes. Storm i kupén nu. Törstiga Torsten Tackar!

  26. Hans Ohlsson skriver:

    Hej min kupefläkten på min S 40 2002 har låtit och gått lite som den vill men nu står den still kan starta om jag har tur men låter knastrigt och är svår att hitta flera lägen på farten tror du att det är motorn i fläkten som håller på att ge upp?

  27. Daniel skriver:

    Hej Hans. Svårt att säga. Men inte omöjligt att trissan är trasig. Jag tror att min gick sönder för att den blev för varm eftersom kupéfiltret var igensatt av löv utifrån. Börja med att skruva ner skyddet under handskfacket och ta ut luftfiltret och gör rent det. Och om det kommer konstiga ljud från själva fläktmotorn så låter det ju som att någotär knas med den.Om den startar ibland och inte alltid är detnog styrningen d.v.s. stor chans att trissan är trasig. Kan också vara något med reglaget på instrumentbrädan. Lycka till!

  28. Hans Ohlsson skriver:

    Tack Daniel!
    Men nu tror jag också på motorn eftersom nu näst sist som den startade så lät det knak knak knak några sekunder sen startade fläkten men den går på en fart när den startar lite går farten att justera?

  29. Hans Ohlsson skriver:

    Glömde säga att filtret är bytt varje gång den har servats! Vi har haft den sedan 2004.

  30. Anders Johansson skriver:

    Jag har fixat min fläkt med hjälp av denna eminenta beskrivning.
    MEN
    du beskriver transistormätningen fel.
    Mellan kollektor och emitter skall det vara avbrott,
    inte 0,5 Volt.

    Tack för vägledningen.
    Anders.

  31. Jakob skriver:

    Hej!

    Tack så sjukt mycket! Pillrigt att komma åt skruven som du själv skrev men med ett strategiskt borrat hål i plåten gick det relativt lätt sen, förutom att bända loss grejerna då som var lite förknippat med våld 😀 Men nu funkar värmen perfekt igen, instämmer i alla andras tack till denna guide, hur bra som helst! Under 100kr för material och en vänlig själ som hjälpte mig löda 😀

  32. Ofer skriver:

    Tack för en riktigt bra guide! 🙂 Funkade perfekt!

  33. Peter skriver:

    Är det bara jag som har stora problem med att få ut själva transistor-kitet. Båda skruvarna är av men den jäkla metallplattan som sitter under är på tok för mycket i vägen hur man än bänder och drar. Man skall väl inte behöva montera ner hela handskfacket!?

  34. Daniel skriver:

    Ta på en handske och dra allt vad du orkar i plåten så borde det gå att lirka ut kittet.

  35. Peter skriver:

    Lyckades få ut kitet nu när jag slet (dock i två delar med plast för sig och kylfläns för sig så fick montera ihop det sen igen). Plockade ur transistorn och mätte och fick precis som beskrivet 0-värden överallt. Mätte den nya och fick 0,5v på de ställen det skulle vara detta, lödade ihop och har nu monterat tillbaks kitet men med min vanliga otur så försvann inte problemet med en fläkt som lever sitt eget liv. Transistorn var alltså kass (enligt mätvärdena) men ändå var detta inte hela lösningen, man blir så trött…

  36. Per Beckman skriver:

    Grymt bra, fungerade klockrent! Tycks ha löst två problem som började för flera år sedan på min 04;a: AC´n kopplade ibland ur av sig själv liksom kupéfläkten (som nyligen lade av helt)! Aukt. Volvoverkstad felsökte för samma fel 2011 och föreslog då byte av hela styrenheten till klimatsystemet för ca 5000kr! – No way!

  37. Svante skriver:

    Hej, fick en V40 2.0T 2003 årsmodell igår. Allt annat funger ok, men den blåser inte varm/kall luft upp på vindrutan eller ned på fötterna. Fläckten är ställd på fullt och blåser bra rakt in mot bilen då jag ställde den at göra så (inte Aut. mode) . Är det fixat med den här briljanta guiden, eller är det fråga om något annat? Alla svar välkomna, tack.

  38. Daniel skriver:

    Gissar att det är något mekaniskt fel med spjället eller liknande. Denna guide löser problem om fläkten inte går alls eller går på max hela tiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *